Nedžad Ibrišimović: Věčník

vecnik3

 

Vječnik 2005, preložil Mihad Mujanović, Malvern 2015

 

 

Román Večník je rozprávaním človeka, ktorý žije už takmer 4900 rokov a stále neumiera. Narodil sa ako pisár Neferti v Egypte za vlády faraóna Hora-Aha a po tom, čo sa z hranice smrti vrátil späť do života, prestal starnúť, hoci nevedel prečo. Ako nestarnúci nemohol nikde zotrvať pridlho, aby nevzbudil podozrenie a pohoršenie a tak striedal miesta, zamestnania a životy, najprv v Egypte a neskôr v Grécku, Andalúzii, Turecku či Bosne. Svoju knihu začína písať ako pisár al-Boswaní v roku 1933 v Bosne a spisuje v nej svoj pozoruhodný život, presahujúci dejiny národov a náboženstiev.

Jeho kniha nie je vyrozprávaním dobrodružstiev, príbehov či udalostí, ktoré možno zažiť behom takmer piatich tisícročí. A nie je to ani lineárne rozprávanie, ktoré chronologicky reťazí postupnosť životov. Rozprávač venuje veľkú časť svojho textu svojim “prvým životom” v Egypte, zatiaľ čo neskôr preskakuje celé storočia a aj svoje stretnutia s veľkými postavami (Mojžiš, Ježiš, Mohamed či Odyseus) zúži na niekoľko viet. Veľkú pozornosť a priestor však venuje stretnutiam s inými dlhovekými: s mezopotámskym Utnapištinom, židovským Ahasverom, indickým Pindolom, s Bludným Holanďanom a najmä Hazrat al-Chidrom. Čitateľ postupne prichádza na to, že títo dlhovekí reprezentujú svoju kultúru a jej základné postoje vo vzťahu k času, večnosti a nesmrteľnosti. Hlavný hrdina je moslim a dalo by sa povedať náš súčasník; nerozumie svojej dlhovekosti, neoplýva nadprirodzenými schopnosťami, nechápe zámer Boha či bohov a jeho rozprávanie je vlastne pohľadom islamskej kultúry na okolité kultúry a pohľadom “univerzálneho človeka” na dejiny, kultúry, náboženstvá a základné existenciálne otázky. Pre tunajšieho čitateľa je tento pohľad o to zaujímavejší, že nie je europocentrický a sprostredkúva mu atmosféru islamských mystických tradícií. Z tohto pohľadu je Ahasver prekliatym a preklínaným tulákom, ktorého púť je bez perspektívy, pretože sa celá odohráva v móde “post” a je tajomne priťahovaná nešťastím a sprevádzaná opovrhnutím a odmietaním. Bludný Holanďan reprezentuje spenglerovský “faustovský typ” moreplavca, ktorý túži obsiahnuť a pokoriť celý svet a ktorého nenásytná a spupná duša šíri po svete vykorenenosť. Grécky Endymion je príznačne spiacim mladíkom, ktorý síce prináša potomstvo, no nie je viac než skvostným obrazom, bezduchým telom, ktoré si zachovalo harmóniu neživotnej krásy. Dlhovekosť teda môže byť priestorom rozumnej zdržanlivosti, životného optimizmu, prekliatia bezcieľnosti či neuhasiteľnej túžby; môže byť odmenou i trestom, veľkou otázkou i veľkou odpoveďou.

Druhým kľúčovým momentom románu je jeho záver, v ktorom sa dostáva do popredia islamská mystická tradícia a tradícia sveta ako Božieho textu. Rozprávač nie je len pisárom, teda subjektom textu, ani len postavou, teda objektom textu; stáva sa i “návštevníkom” textu vďaka al-Chidrovi, mystickému pútnikovi islamskej tradície. Že svet a text spolu úzko súvisia, predpokladá židovská, kresťanská i islamská tradícia: aké by to teda bolo, preniknúť do “zdrojového kódu” sveta a môcť ním putovať ktorýmkoľvek smerom – a prípadne tam stretnúť sám seba ako postavu? Aké je to čítať v knihe vlastného života a byť čitateľom i protagonistom príbehu súčasne? Takto sa z al-Boswaního stáva napokon aj autor vlastného príbehu, ktorý je však už nerozlučne previazaný s mystickou knihou al-Chidra i s veľkou Knihou sveta (voľné pokračovanie Večníka sa nazýva Al-Chidrova kniha).

Večník nie je ľahkým čítaním, aj preto, že nepatrí celkom do nášho literárneho kánonu; avšak práve preto, že rozpráva o inej a z inej tradície, môže byť inšpiratívnym príkladom postmodernej literatúry, ktorá vytvára mosty medzi rôznymi textami, kultúrami a epochami.

 

vecnik1

Večník v Encyklopédii fiktívnych postáv

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s


%d bloggers like this: