Saša Stanišić: Noc před oslavou

noc pred oslavou

Vor dem Fest, 2014

Preložil Tomáš Dimter, Labyrint 2016

 

 

Románová sieť Sašu Stanišića zachytáva noc pred oslavou sviatku Sv. Anny vo Fűrstenfelde v bývalej NDR. Je to sieť nezvyčajne a veľkoryso široká, so záberom na množstvo postáv a mikroudalostí, sieť, ktorej vlákna vedú popod zem, vzduchom i časom. Osudmi, epochami a príbehmi. Sieť, ktorej vlákna sa zbiehajú do sviatočného dňa na konci leta, alebo presnejšie: ktorej vlákna sa z tohto sviatku rozbiehajú, aby pre čitateľa zachytili portrét jedného miesta v jeho neobyčajnej obyčajnosti. Miesto – alebo spoločenstvo – to sú osudy, pocity, príbehy jeho obyvateľov, pričom autor do svojej mozaiky zaradil niekoľko hlavných a množstvo vedľajších postáv (vrátane líšky). Obyčajnosť, ktorú si autor úmyselne zvolil, nie je východiskom pre hyperrealizmus či sociálny realizmus, ale je materiálom pre hravý magický realizmus, ktorý má u Stanišića dva hlavné rozmery: vpletenie súčasnosti do vlákien legiend, rozprávok a historických kuriozít a využívanie poetiky jazyka aj s jeho humorným akcentom. Stanišić je skvelý štylista a pre svoj román si našiel originálny rozprávačský hlas, ktorý sa od prvej vety manifestuje v tajomnom “my” – toto “my” sa v priebehu románu nikdy presne nezaostrí a nezúži, hoci sa čiastočne charakterizuje – nie je to neutrálne alebo vševedúce “my”, ale “my”, ktoré prejavuje väčší či menší záujem, zvedavosť, vôľu či vedomosť o postavách a dejoch. V tomto “my” si čitateľ napokon lokalizuje lokálne spoločenstvo, vedomie komunity, ktoré – presne ako výsledný román – nemožno ohraničiť na tu a teraz, pretože si so sebou nesie svoju pamäť, skúsenosť, ale i dohady a stereotypy a autor mu prisúdil aj istý sebaironický rozmer (a aj svoj vlastný štýl, ktorý sa prejavuje napríklad opakovaním istých motívov, výrazových prvkov a floskúl). Poetickú licenciu Stanišić uplatňuje aj v štruktúre rozprávania, ktoré delí do krátkych epizód, pričom tie najkratšie môžu mať dve vety a môžu to byť výpisky z kroniky, jedálny lístok alebo zážitky líšky. Aj tie najrôznorodejšie fragmenty však zapadnú do výslednej mozaiky, ktorá je vo výsledku tým plastickejšia a obsažnejšia. O to sa práve starajú vlákna románovej siete, viditeľné i neviditeľné, historické i fantastické, prepájajúce všetko do celku, ktorý by sme mohli nazvať práve týmto “my”, teda (čiastočne) nadčasovým a nadosobným vedomím určitého spoločenstva. Práve toto románové “my” a jeho pestrofarebný obsah je najväčším objavom románu; tým druhým je jeho pútavá forma, čítavosť, autorova schopnosť zainteresovať nás na osudoch jednotlivých postáv a na ich malých tajomstvách (svojský sympaťák pán Schramm, nešťastný zemepán Poppo von Blankenburg, chovateľ Dýče či kronikárka pani Schwermuthová). Súčasnosť Stanišić nijako neidealizuje, zobrazuje ju v jej provinčnosti a “nepoetickosti” – rozmer navyše jej pridáva prepojením na minulosť, v ktorej mýtických, rozostrených hĺbkach korení. A po týchto koreňoch z nej vyliezajú mýtické a archetypálne postavičky: tragické, komické, rozprávkové, metafyzické. Aj z nich pozostáva ono “my” každého spoločenstva (toto archetypálne “my” vždy pozostáva z živých i mŕtvych, z reality i fikcie, z ľudského i božského a v čase preto vždy presahuje prítomnosť smerom do minulosti, ale i budúcnosti).

Pre konkrétnejšie lokalizovanie Stanišićovho románu si pomôžem tunajšími súradnicami: podobnú atmosféru navodzuje český film Schmitke (Schmitke a Schramm sú aj typovo podobné postavy), románovými príbuznými  mu môžu byť Nova Gábora Kálmána, ktorá rovnako vytvára nadosobné “my” určitého spoločenstva, alebo Krajňakova Carpathia, ktorá podobne buduje mytológiu určitého priestoru, rozvetvenú do času, priestoru, spomienok a emócií.

Noc pred oslavou nepatrí medzi veľké, zásadné romány, no pridáva do románového umenia sympatický a zaujímavý hlas. Poďakovanie patrí Labyrintu i prekladateľovi Tomášovi Dimterovi, ktorí sa postarali aj o Stanišićov debut Jak voják opravuje gramofon (2011).

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s


%d bloggers like this: