Emily Dickinsonová

emily_dickinson_herbarium_1

Desať básní

 

 

135

Water, is taught by thirst.

Land — by the Oceans passed.

Transport — by throe —

Peace — by its battles told —

Love, by Memorial Mold —

Birds, by the Snow.

 

 

Vode učí smäd.

Zemi – dlhé plavby morom.

Extáze – agónia,

Mieru – dlhé boje,

Láske, čo na cintoríne je,

Vtákom – biela zima.

 

 

823

Not that We did, shall be the test

When Act and Will are done

But what Our Lord infers We would

Had We diviner been –

 

 

Nie to bude skúškou, čo sme spravili

Keď skutky a vôľa doznejú

Ale čo náš Pán usúdi, že by sme spravili

Ak by sme boli všemocní

 

 

1695

There is a solitude of space

A solitude of sea

A solitude of death, but these

Society shall be

Compared with that profounder site

That polar privacy

A soul admitted to itself–

Finite Infinity.

 

 

Je osamelosť priestoru

Osamelosť mora

Osamelosť smrti, no tie

Sú spoločnosťou ešte

V porovnaní s tým hlbším miestom

S tou mrazivou samotou

Duše ponechanej na seba –

V konečnej nekonečnosti.

 

 

1233

Had I not seen the Sun

I could have borne the shade

But Light a newer Wilderness

My Wilderness has made —

 

 

Ak by som nepoznala slnko,

Zvykla by som si, že bez neho to chodí,

No svetlo novú pustatinu

Z mojej pustatiny robí

 

 

1052

I never saw a Moor–

I never saw the Sea–

Yet know I how the Heather looks

And what a Billow be.

I never spoke with God

Nor visited in Heaven–

Yet certain am I of the spot

As if the Checks were given–

 

 

Močiar som nikdy nevidela

Nikdy som nevidela more –

No viem, ako vres vyzerá

I nad hladinou zore.

Boha som nikdy nestretla

A nechodila som Nebom –

No som si tým miestom istá

Ako podpísaným šekom.

 

 

1640

Take all away from me, but leave me Ecstasy,

And I am richer then than all my Fellow Men —

Ill it becometh me to dwell so wealthily

When at my very Door are those possessing more,

In abject poverty —

 

 

 

Vezmite mi všetko okrem vzletu ducha

A stále bohatšia som než všetci moji blížni,

No žiť v takom prepychu sa mi prieči,

Keď okolo mňa všetci majetnejší

Sú v stave najkrajnejšej biedy

 

 

1774

Too happy Time dissolves itself

And leaves no remnant by—

’Tis Anguish not a Feather hath

Or too much weight to fly—

 

 

Čas šťastia sám sa rozplýva

A celkom bez stôp mizne,

Kým ani pierka nemá súženie

Či na let priťažké je

 

 

1268

Confirming All who analyze

In the Opinion fair

That Eloquence is when the Heart

Has not a Voice to spare –

 

 

Potvrdia všetci, čo skúmajú

Nezaujato túto vec,

Že vtedy, keď slovka nevydá

Našlo si srdce pravú reč.

 

 

1271

September’s Baccalaureate

A combination is

Of Crickets – Crows – and Retrospects

And a dissembling Breeze

 

That hints without assuming –

An Innuendo sear

That makes the Heart put up its Fun

And turn Philosopher.

 

 

Septembrová maturita

Skladá sa

Z cvrčkov, vrán a obzretí sa späť

A dvojznačného vánku

 

Ktorý netvrdí, len ukazuje

V bezslovnom schnúcom šepote

Srdcu, že po bezstarostnom lete

O vážnych veciach znova rozhoduje

 

 

1272

So proud she was to die

It made us all ashamed

That what we cherished, so unknown

To her desire seemed –

So satisfied to go

Where none of us should be

Immediately – that Anguish stooped

Almost to Jealousy –

 

 

Tak hrdo umrela,

Až všetkých zahanbilo nás

Že na čom ľpeli sme, tak ľahostajné

Sa ukázalo zas –

Tak šťastná odišla

Kam inak nesmieš ísť

Že smútok ihneď zmenil sa

Takmer až na závisť –

 

emily-dickinson-herbarium3

 

Emily Dickinsonová (1830 – 1886), poetka, ktorá počas svojho života nepublikovala. Stovky jej krátkych básní, ktoré predstavujú formu duchovného denníka, sa stali jedným zo základov modernej americkej poézie.

 

Pridaj komentár

