Mimochodom

pere_borrel_del_caso 1874

(Pere Borell del Casso, 1874)

(Na margo trompe-l´oeil)

Johann_Heinrich_Füssli_066

(Johann Heinrich Füssli, 1750)

Každé vážne umenie má v sebe aj svoj nevážny, vtipný žáner, svoje scherzo, na ktorom si môžu umelci vyskúšať svoju vynaliezavosť, vtip a schopnosť zaujať. V maliarstve je takýmto „žánrom mimochodom“ trompe-l´oeil, optické triky vzbudzujúce dojem perspektívy, zvyčajne v malých, komorných záberoch zátiší. Dejiny trompe-l´oeil dokonale odrážajú dejiny maliarstva či umenia vo všeobecnosti – prvé zmienky nachádzame u Grékov, napríklad v peknom príbehu o súperení Zeuxisa a Parrhasia o čo najdokonalejšiu ilúziu trojrozmerného priestoru. Zeuxis vytvoril tak dokonalé zátišie, že k hroznu, ktoré namaľoval, sa zlietali vtáci a pokúšali sa zobať jeho bobule. Parrhasius potom pozval Zeuxisa, aby si prehliadol jeho maľbu – mal ju doma, ukrytú pred zrakmi zvedavcov za závesmi. Keď sa Zeuxis pokúsil odtiahnuť závesy, spravil z Parrhasia víťaza: závesy boli totiž namaľované, oni boli tým Parrhasiovým obrazom.

Cornelis_Norbertus_Gysbrechts_003

(Cornelis Norbertus Gijsbrechts, 1670)

Umenie perspektívy a ilúzie priestoru potom znovuobjavila a rozvinula talianska renesancia, a k dokonalosti malého žánru per se ho priviedli nizozemskí maliari 17. storočia. Je zaujímavé, že v ich miniatúrach maliarstvo reflektovalo samo seba v sebareflexii postmoderného zrkadlenia. Cornelis Norbertus Gijsbrechts napríklad v roku 1670 dokonale realisticky namaľoval zadnú stranu obrazu. Prostredníctvom najjednoduchších výjavov a humornej ľahkosti sa títo fijnschilders naučili vyjadrovať k veľkým témam maliarstva, umenia a sveta ako takého – alebo presnejšie, naučili to nás, Európanov. Práve na túto tradíciu holandských majstrov, ktorí svojho času vytvorili komprimované laboratórium, z ktorého vyšlo toľko zaujímavých vynálezov, nadviazal M. C. Escher, ktorého grafické hádanky v sebe obsahujú nespochybniteľný rozmer filozofického pýtania sa. A Escherove miniatúry rezonujú s otázkami referencie súdobej filozofie Whiteheada, Russella či Wittgensteina, ale aj s filozofujúcimi miniatúrami J. L. Borgesa. No trompe-l´oeil má dodnes aj svoju ľahšiu, skôr vizuálnu tradíciu, ktorá sa snaží zaujať, ohromiť a oklamať naše zmysly a svojich majstrov – špecialistov, či už sú nimi renomovaní výtvarníci ako Richard Haas, alebo množstvo pouličných výtvarníkov.

 

Gerrit_Dou_-_Self-Portrait

(Gerrit Dou, 1650)

 

Mimochodom, jedno z miest, ktoré rozvíja umenie trompe-l´oeil ako súčasť svojej vlastnej identity, je francúzsky Lyon. Návštevník mesta môže počas potuliek natrafiť na budovy, ktorých fasády zobrazujú ešte jedno, imaginárne mesto. Sú tu budovy venované významným Lyončanom, knihám a ich autorom, ale aj každodenným výjavom. Tieto výjavy majú, v tradícii žánru trompe-l´oeil, vždy aj rozmer sebareferencie, podpichnutia, otázky: tak možno na jednom z okien stretnúť aj postavu, ktorá si fotí vás, voyerov a fotografov. Poučení Neviditeľnými mestami Itala Calvina si možno klásť otázky, aký je tento druhý Lyon, toto druhé – ideálne? vtipné? historické? – mesto na stenách toho prvého. Je virtuálny Lyon esenciou a skutočnou podstatou toho hmatateľného, alebo naopak? Je vlastne esencia mesta – Prahy či Ríma – skôr nehmotnou abstrakciou mýtov a legiend, alebo čisto vizuálnou záležitosťou kameňa, dlažby, skla a zelene? Ktoré mesto je reálnejšie a ktoré sa snaží pripodobniť tomu druhému ako jeho obraz? Lyon sa rozhodol vytvárať ten druhý, imaginárny Lyon a spraviť ho svojou súčasťou: vytvoriť svoju imaginárnu identitu a integrovať ju do tej skutočnej, inými slovami, klásť na steny budov zrkadlá našim vlastným predstavám, ideálom a dejinám. Lyonské trompe-l´oeil tak možno považovať za miniatúru urbanistického ideálu: konfrontovať mesto s jeho ideálmi, aby sa im časom mohlo pripodobniť.

Lyon (2)

Lyon (3)

 

Lyon (1)

 

Lyon

 

lyon1

 

lyon2

 

lyon4

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s


%d bloggers like this: