Drobnosti majstrov X

pf morepf zabriskiepf obscured

Trojica nenápadných albumov Pink Floyd z ich najzaujímavejšieho obdobia 70-tych rokov, tri soundtracky, ktoré vznikli tak trochu pomimo regulárnych albumov a najmä zostali v tieni najúspešnejších albumov skupiny, predovšetkým Dark Side of the Moon.

 

More (1969), Zabriskie Point (1970), Obscured by Clouds (1972). Tri albumy, ktoré mapujú prechodovú fázu Pink Floyd od šesťdesiatych rokov so Sydom Barettom k vlastnému konceptu rockovej hudby. Tri soundtracky, ktoré skupine umožnili vyskúšať si najrôznejšie polohy, od zvukových fragmentov cez klasické piesne až k veľkým inštrumentálnym plochám. Zároveň sú to albumy, na ktorých zreteľne počuť pohodu skupiny – na rozdiel od radových albumov tu necítiť ambície ani očakávania, skladby nie sú „prekomponované“, ale cítiť z nich uvoľnenosť a ľahkú ruku škíc a rôznorodých náčrtov, na ktoré mala skupina obmedzený čas. Sedemdesiate roky skupiny vyznačujú v prvom rade Dark Side of the Moon (1973), Wish You Were Here (1975), Animals (1977) a The Wall (1979). No aj na tejto trojici albumov, napriek tomu, že zvuk nie je natoľko prepracovaný, sa nachádza veľmi zaujímavý materiál. Všetky tri albumy reprezentujú zaujímavú pesničkovú tvár Pink Floyd, tú skôr molovú, kvetinovo odľahčenú podobu ich hudby, na rozdiel od chladnejších, avantgardnejších polôh (od Interstellar Overdrive cez Echoes až po temný The Wall).

Sviežo pôsobí už prvý More (1969) s introvertnou náladou; je tu zádumčivá Cirrus Minor, melancholické Cymbaline či Crying Song, akési úmyselne nenápadné skvosty s výrazne melancholickou náladou. Protikladná The Nile Song patrí zase medzi najtvrdšie skladby, aké Pink Floyd spravili; a napokon sú tu zaujímavé inštrumentálne témy s citom pre atmosféru a zvukovú tvorivosť – Maine Theme, Dramatic Theme či Quicksilver s rozostretým psychedelickým oparom, alebo so spontánnosťou improvizácie, ako v Up the Khyber dua Mason – Wright. More je zaujímavý aj výrazným využitím perkusií a tým, že je to na dlhú dobu jediný album Pink Floyd, ktorý naspieval výhradne Gilmour. O pohode skupiny svedčí aj fakt, že pod polovicou skladieb sú podpísaní všetci členovia skupiny a Waters, ktorý je výhradným autorom zvyšnej polovice, prepustil vokálne party Gilmourovi. Paradoxom je, že práve každý úspešný projekt priniesol do skupiny napätie a neodstrániteľné trhliny – skupina ľudsky najlepšie fungovala práve v období troch nenápadných soundtrackových albumov až do úspechu Dark Side of the Moon.

Zabriskie Point (1970) je film Michelangela Antonioniho, na ktorom okrem Pink Floyd prispelo hudbou viacero skupín; regulárny album PF vlastne nikdy oficiálne nevyšiel. Pink Floyd využíva postupy psychedelického experimentálneho rocku (Heart Beat, Pig Meat), ponúkne novú verziu svojej skladby Careful With That Axe Eugene (Come In Number 51, Your Time Is Up), Wright preluduje na klavíri (Love Scene Version 4) a napokon sú tu aj tradičnejšie skladby (Unknown Song, Country Song, bluesová Love Scene No 6) s dominanciou Gilmourovej gitary.

Obscured by Clouds (1972) je návrat k režisérovi Barbetovi Schroederovi. Album tvoria výrazné inštrumentálne skladby a pesničky, ktoré napokon znamenali aj určitý úspech; je to posledná fáza hľadania pred Dark Side of the Moon, ktorý prinesie prepracovaný zvuk so zložitými aranžmánmi a prelomový úspech pre skupinu. V porovnaní s mohutným, mnohonásobne vrstveným zvukom Dark Side pôsobí Obscured by Clouds omnoho jednoduchšie a omnoho viac odráža zvuk svojej doby, než jeho univerzálnejší a nadčasovejší následník. Najkompaktnejšie pôsobí úvodná titulná kompozícia, kým záverečná Absolutely Curtains ústi z abstraktnej psychedelickej farebnej hmly do spevu kmeňa Mapuga z Novej Guiney.

 

Tieto tri albumy nie sú najprepracovanejšou, ani najkompaktnejšou zbierkou skladieb Pink Floyd, ale vytiahnuté z tieňa slávnejších albumov skupiny majú svoju sviežosť a čaro. Pre niekoho môžu byť zaujímavé ako zápisník plný rôznorodých škíc, pre iných môže byť ich čaro v poslednom závane zvuku 60-tych rokov v hudbe Pink Floyd, zvuku, ktorý je zastretejší a zaprášenejší než čoraz čistejšie a priezračnejšie nahrávky neskoršieho obdobia. Je to obdobie tak trochu „obscured by clouds“, do ktorého sa možno vrátiť aj prostredníctvom troch filmov, ktoré neznamenali veľký filmársky úspech, ale dodnes fungujú ako klip na pozadí zaujímavej hudby.

pf zabriskie2

Cymbaline (More, 1969)

Come In Number 51, Your Time Is Up (Zabriskie Point, 1970)

Obscured By Clouds (Obscured By Clouds, 1972)

 

Bonus (Pink Floyd, 1972)

 

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s


%d bloggers like this: