Čitateľský zápisník

outteridge4

Poker s kockami ľadu – Vnútrozem – Přečtený život

 

outteridge2

Poker s kockami ľadu

F.R. & G. 2014

 

Listy ako denníky písané iným. Traja osamelí bežci: spája ich vzájomná osamelosť, fakt ich osamelého behu. Bežia sami a spoločne. Nemecko – Bratislava – Liptovský Mikuláš. Spoločnou platformou takejto vzdialenej osamelosti sa zákonite stávajú vzájomné listové správy. V prípade osamelých bežcov je možno správnejšie hovoriť o vysielaní než o písaní – sú to živé záznamy pohybu, mlčania a priateľstva. Keďže najosamelejší, nielen geograficky, bol Ivan Laučík, ani neprekvapí, že hlavným iniciátorom listov bol práve on, najmä na osi Mikuláš – Frankfurt. Sú to veselé, ale nie idylické správy, nadnášané vlastnou ľahkosťou na temných hladinách doby. Dozvedáme sa z nich napríklad aj to, ako títo básnici bojovali o publikovanie, a to aj po roku 1989. Správy z jaskýň, z jablka, z posledného letného snehu. A hoci si osamelí bežci uvedomujú, že každý z nás zaberá priestor akurát veľkosti dvoch chodidiel, sú ich súkromné správy z vrcholov kopcov aj správami o spoločnosti a o krajine. Štyridsať rokov premýšľavého a pozorného písania vytvára citlivé zrkadlo.

Po dvoch predchádzajúcich antológiách (Pohybliví v pohyblivom, Pohybliví nehoria) i knihách jednotlivých bežcov (Na samý okraj (písania), Chvála zápisníku) je tento výber z listov ďalším záslužným počinom vo vrstvení mapy Osamelých bežcov. Listy, ktoré komunikujú naďalej.

 

outteridge1

Daniel Hevier: Vnútrozem

Trio Publishing 2014

 

Zápisky z cesty do vnútrozeme, sprevádzané tentoraz aj obrázkami. Dvojkniha je vlastne celkom logickou formou, keďže pri cestách smerujúcich dovnútra prechádzame vždy okolo zrkadiel. Hevierove zápisky zaujímavo kombinujú obe polohy takéhoto písania: všetky v sebe nesú vektor smerujúci nadol, do hĺbky, k podstate, no zároveň majú odľahčenú formu zápiskov, náčrtov, poznámok, škíc. Záznamy proroka, poučeného ľahkosťou postmoderny, internetu a medzižánrovosti: už to nie sú slová tesané do monolitu, ale do všetkých strán sa rozrastajúce, letmé zápisky a škice o podstate. Fragmentárne existenciály. Vety ako schody a rebríky. Alebo aj: bezhlučne svištiace presklené výťahy.

Hevier je skúsený a zručný básnik. Variuje klasické výpovede, jeho poézia je poučená tradíciou a usiluje sa o výpovede; k jednotlivým vetám sa (od)dá vracať. Vo Vnútrozemi sa prezentuje aj ako výtvarník, pričom koláž, vrstvenie, improvizácia či domaľba verne odzrkadľuje aj jeho písomnú metódu. Každý záznam je zrkadlovo zdvojený na obraz a zápis a ide pritom o dve rovnocenné strany zrkadla – nedá sa povedať, kedy je maľba ilustráciou básne a kedy to platí opačne a maľba zrodila slová ako svoju ilustráciu. Prikloníme sa skôr k pôvodnému významu slova „ilustrovať“ – objasniť, osvetliť, zjaviť; v tomto zmysle sú jednotlivé záznamy osvetlením cesty (čo opäť v zrkadlení znamená: záznam osvetľuje cestu, cesta osvetľuje záznam, dosadiť si možno aj autora a čitateľa). A v neposlednom rade: útla, útulná a pekne spravená knižka.

 

outteridge3

Milan Špůrek: Přečtený život

Dybbuk 2014

 

Milan Špůrek napísal zaujímavú knihu – ako dôkaz použime fakt, že každé slovo tohto tvrdenia možno spochybniť, dať do úvodzoviek alebo zaň pridať otáznik. Přečtený život je objemný (400 strán) text pozostávajúci výlučne z citátov, ktoré sú ale zostavené do plynulého textu: 1307 citovaných diel, 22 kapitol, ani slovo od Špůrka samotného (až na úvodné venovanie). Je to zvláštna, fascinujúca, osobitá kniha, o ktorej možno uvažovať z najrôznejších strán.

Je to križovatka, knižnica, laboratórium, sieť (alebo babylonská veža) – čitateľ tu nájde fascinujúce vety, knihy, svety, mikrokozmy, hlboké a vzrušené vety o písaní, mlčaní, o svete a o láske, teda o duši, ktoré Špůrek 50 rokov zbieral, spájal, zoraďoval a triedil. Z tohto vyrastá najväčšia prednosť čítania tohto metatextu: doslova každou vetou sa pred nami môže roztvoriť iný, nový svet, nové videnie, nové myšlienky, každou vetou sa tak čitateľ ocitá na prahu nového a prekvapivého. Jednotlivé vety nie sú prosté fragmenty – pripomínajú skôr materiál z rôznych kozmických objektov, sú teda svedectvom o samostatných svetoch, oddelených od seba miliónmi rokov v čase i priestore a predsa pred čitateľom zoradených vedľa seba. Tieto tektonické zlomy môže čitateľ ignorovať a čítať vety ako súvislý text – alebo si môže vychutnávať každú vetu a uspokojovať svoju zvedavosť o jej autorstve (zdroj každej vety možno poľahky nájsť v poznámkovom aparáte).

A naopak, nevýhodou tohto textu môže byť jeho plošný, mozaikový charakter – napriek Špůrkovej dramaturgii je tento text nutne čímsi ako mozaikovou dlážkou jednej miestnosti, miestnosťou múzea či proste miestnosťou knižnice, a nie schodiskom, cestou či kopcom. To sú však prirodzené limity žánrov – rovnako sú na tom slovníky a encyklopédie, zbierky poézie a Biblia, teda knihy, ktoré, podobne ako výtvarné umenie a architektúru, nečítame lineárne.

Špůrkova kniha je unikátnym naplnením Benjaminovej vízie textu, pozostávajúceho výlučne z citátov. Benjamin pritom nechcel vytvoriť bezpríznakový, neutrálny, univerzálny text – chcel, aby sa v takejto koláži vyjavila veľká tvár doby, vrásky dejín, grimasy zeitgeist. Aj tento rozmer je v Špůrkovom texte obsiahnutý: Přečtený život je jednak záznamom Špůrkovho čitateľstva a kolážovej dramaturgie, ale aj českej (česko-slovenskej) vydavateľskej a prekladateľskej kultúry, teda toho, čo, ako a kedy u nás vychádzalo. Špůrek nestrihal v svetovej, ale v československej knižnici, a strihal v druhej polovici 20. storočia (najmä s dôrazom na 60-te roky). A strihal najmä v umeleckej literatúre (v beletrii a poézii) – Benjaminov záber sa týkal aj žurnalistiky, filozofie a hovorového jazyka, kým Špůrek v podstate zostavil „román“.

Přečtený život je špecifickou a osobitou knihou. Je viac než len zbierkou citátov, viac než prúdom textu, viac než kolážou. To, čím sa stane, záleží v neposlednom rade na čitateľovi.

 

 

Fotografie: Adèle Outteridge

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s


%d bloggers like this: